محیط رستوران طعم غذا رو بهتر می کنه !

ارسال شده در: مقاله | 0

تاثیر محیط محل صرف غذا بر افراد :

معماران و طراح های دکوراسیون داخلی در طراحی محیط های صرف غذا (رستوران ها، کافه ها و … ) همیشه این سوال رو مطرح می کنن که ” آیا شرایط محیطی بر طعم غذا تاثیر گذار هست  یا خیر ؟ ” . مثال خیلی ملموس این موضوع رو میشه داخل رستوران ها حس کرد (خصوصا موقع پرداخت هزینه).

به هر حال به هر شکل که به این موضوع فکر کنید (بجز هزینه) می بینید که تجربه ی جای شیک، یک حس و حال و مزه ی جدیدی برامون تصویر میکنه و از همه مهم تر، شما اگر چندین روز بعد درباره ی مزه و اون رستوران که فکر کنید؛ بیشتر عکس هایی از اون لحظه ها در خاطرتون میشینه، که البته این یعنی شما مزه ها رو کنار بقیه ی اطلاعات محیطی در گوشه ای از خاطر محترم ذخیره کردید (خاطره ها مهم هستن حتی اگر کمی گرون تر باشن ! چون تغییرات خاطره ها از تغییرات خودمون خیلی کمتره! چه کمی و چه کیفی ).

با اجازه روان شناس های محترم و البته برداشت از مرجع ؛ از نظر روان شناسی، محیط بر روان افراد حاضر تاثیر می گذااره. محیط آرامش بخش و راحت می تونه افراد رو در آرامش غوطه ور کنه و از اون ها استرس رو بگیره و نتیجه این میشه که افراد مزه ی غذا رو با حواس جمع تری حس می کنند.

پس یک محیط خوب طراحی شده می تونه یک غذای لذیذ رو لذیذ تر کنه !amazing-restaurant-bar-interior-design-17

دست ها به جیب !؟ ( آیا رستوران با محیط زیبا باعث سوراخ شدن جیب می شود؟!)

بله ؟! محیط آرام باعث افزایش اشتهای افراد خواهد شد خصوصا برای وعده های سنگین مثل ناهار و طراحی چنین محیط هایی نیاز بیشتری به دقت و ذوق هنری طراح دارد.
درباره ی این موضوع فکر کنید که در حال میل کردن ناهار هستین که در مقابل یک کارخانه و یا محیطی شلوغ و میز های به هم چسبید و پر از بوی غذاهای میز های دیگه ؛ دستتونی بدین به ما ، حالا فکر کنید که در یک محیط با نوری ملایم و آرام و میزهایی با فاصله ای که شما قادر به فال گوش نشستن نباشین و بتونید از منظره ی زیبا و یا یک تابولوی زیبا لذت ببرین، تازه نگم براتون از نشستن روی صندلیی که بشه روش لم داد یا از این صندلی ها که آدم انگار می خواد برای پرش از ارتفاع آماده بشه.(طراح های عزیز خود دانند ها ولی…)

fette-sau-3

art-home-1

کجا بریمی های عزیز ! حالا چه کنیم ؟

از اون جایی که طراح خودش باید عاقل باشه؛ بنده رو به صحبتم با شما کجا بریمی عزیز هست که می خواین خودتون یا با دوست یا فامیل دور و نزدیک تشریف ببرید غذا میل کنید.

1- ببینید آیا برای میل کردن غذا های مختلف مکان های متفاوتی داخل رستوران دارند.
فرض کنید شما قصد نوش جان کردن بستنی (یا در همین فاز ها رو دارید) مثلا در این موارد بخصوص صندلی بلند، میز چوبی و از این دست موارد جواب میده.

amazing-restaurant-bar-interior-design-31

حالا فرض کنید که یک ناهار دو نفره و آرام ،  پس شما حتی المقدور یک محیطی لازم دارین که بتونین بیشتر همدیگر رو ببینید تا در و دیوار و میز بقلی رو ، پس گوشه ها کنج که میز هاش فقط 2 تا صندلی داره.

logica-5

The-Roof-Garden-At-the-Kaiser-Center-14

2- آیا رستوران به فکر چشم های دائما به صفحه موبایل شما بوده ؟!
خیلی وقت ها تشریف بردین دکتر و ایشون فرمودند که بعد ازهر 45 دقیقه کار با این نوع وسایل کمی به فاصله های بیشتر از 20 متر نگاه کنید( عینکی ها می دونن.) حالا به رستورانی فکر کنید که به جای طبقه ی اول و کنار خیابان، طبقه ی آخر یا روی بام ( بام سبز یا اینکه نسبتا سبز ؛ Roof garden  خودشان) هست یا اینکه سقف شیشه ای داره در این محیط ماهیچه های چشم های شما با نگاه به این منظره ها منبسط شده و از انقباض شدید طول روز خارج میشه.

 

untitled1
3- لازم به تخصص داشتن شما در زمینه نور پردازی نیست فقط ببینید که آیا با دوتا مهتابی خودشونو راحت کردن یا بدتر روی نور خیابان هم حساب باز کردند ! BS_Gillrays_3-Restaurant_600x900

4- لطفا تلویزیون رو از منو غذا داخل رستوران حذف کنید، آخه مگه این جعبه چقدر به شما و خانوادتون مهر و محبت کرده عرق ریخته و غذا پخته و و و و  که حتی داخل رستوران هم دنبالش هستین تا از مثلا فوتبال عقب نمونید؛ که در منزل روی کاناپه هم این کار امکان پذیره (البته اگر تجربش در منزل ممکن نیست؛ جواب خواهد داد ).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لازم به توضیح نیست؛ می دونم که می دونید. ( عکس هارو ببینید.)
راستی اگر از بین لیست خوب هاتون موردی مقبول افتاده؛ حتما برامون بفرستین.amazing-restaurant-bar-interior-design-66
ihg-announces-further-details-of-the-first-kimpton-hotel-restaurant-in-europe-1

منتظر شماره های بعدی باشین 😉

قول میدم دیگه عکس های رستوران های خارجی نذارم چون عاشق ایرانم و دوست دارم که خارجی ها عکس رستوران های زیبا ی خودمان را بذارند.( واقعا نمونه های عالی در کشور خودمون خیلی داریم.)

 

منبع :
Maria Lorena Lehman